För västvärlden var 1940-talet ett omtumlande decennium. Innan andra världskrigets slut präglades tillvaron av förluster och lidande, men efter mörkret följde en ljusare tid av hopp och frihet. Kriget hade gett den amerikanska befolkningen en stark känsla av stolthet och ett växande välstånd. En ny entusiasm för konsumtion växte fram och snart fanns ett överflöd av produkter och tjänster för alla tillfällen.
Mixen av reklam och propaganda som användes under kriget var ett viktigt verktyg för att höja moralen hos det amerikanska folket. Man ville att människor skulle vara vaksamma mot hotet om nazistiska aktiviteter på hemmaplan. Politisk korrekthet var något som reklambyråerna ännu inte hade hört talas om. Det var normalt att kvinnor skulle stanna hemma och ta hand om hushållet (gärna fullt sminkade), att rika familjer hade svart tjänstefolk och att cigaretter var förknippat med välmående. För konsumenterna var det en spännande tid. Tekniken började bli allt mer avancerad och möjligheterna för vad människan kunde skapa verkade gränslösa.
Inget speglar den nya vågen av konsumtion och framsteg bättre än 1940-talets annonser. Boken All-American Ads of the 1940s tittar tillbaka på tidens reklam och lyfter både sociala, grafiska och affärsmässiga aspekter i utformningen av den. Annonserna illustrerar just vilka intressanta tider det var, och vi får följa USA:s utveckling från krigets oroligheter till fredstidens köphysteri.