Varje dag pendlar invånarna i Rysslands huvudstad genom ett av världens största tunnelbanesystem. Upptagna av att ta sig från punkt A till B är dessa pendlare ofta omedvetna om att de rör sig i en underjordisk labyrint full av skatter. Till skillnad från de många smutsiga, pragmatiska tunnelbanesystemen runt om i världen, tar Moskvas metro dig tillbaka till en tid i historien där man försökte skapa palats för massorna.
Moskvas tunnelbana, som öppnades 1935, var ett av Sovjetunionens mest extravaganta arkitektoniska projekt. Under ledning av Stalin beordrades tunnelbanans konstnärer och arkitekter att utforma en struktur som förkroppsligar briljans och en strålande framtid. Stationerna var utformade som lyxiga ”palats för folket”, där medborgarna skulle titta upp och beundra konsten som om de beundrade solen och – i förlängningen – honom som en gud.
Till en början bestod systemet av en enda 11 kilometer lång linje som band ihop 13 stationer, var och en med sin egen arkitektoniska stil. Vissa firade Rysslands stora barockförflutna, medan andra hade en modernare Art deco-estetik. Idag har Moskvas tunnelbana vuxit till att omfatta över 200 stationer som sträcker sig över 300 kilometer. Många av stationerna är nästan som konstgallerier. De är dekorerade med väggmålningar av scener ur rysk historia och skulpturer av fallna ledare. Med eleganta marmorpelare, livlig mosaik och utsmyckade ljuskronor har Moskvas tunnelbanestationer ofta liknats vid en ”konstgjord underjordisk sol”.
Utan graffiti eller vandalism fyller Moskvas metro fortfarande staden med stolthet. Arkitekturhistorikern Nikolai Vassiliev, som varit med och designat många av de moderna stationerna, hoppas upprätthålla intresset för systemets design med utgivandet av Moscow Metro Architecture and Design Map, i samarbete Blue Crow Media. I denna arkitekturkarta lyfter han stadens – och Sovjetunionens första – transportsystem. Med exempel på unika stationer som visar på mångfalden i Moskvas tunnelbana blir det lätt att glömma dess ursprungliga syfte: att ta människor från punkt A till punkt B.